Sigrid Nunez pisze dla kobiet. Pedro Almodóvar robi dla nich filmy. Wspólnie stworzyli „W pokoju obok”
Na początku było słowo. W przypadku „W pokoju obok” było to słowo pióra Sigrid Nunez. Pedro Almodóvar swój pierwszy anglojęzyczny pełen metraż oparł na powieści „Pełnia miłości” tej nagrodzonej National Book Award pisarki. Pisząca o kobietach i dla kobiet Nunez stworzyła poruszającą historię o przyjaźni i pożegnaniach, Almodóvar w tę nowojorską historię tchnął swój charakterystyczny styl, a role Ingrid i Marthy powierzył Julianne Moore i Tildzie Swinton. Więcej o literackim pierwowzorze „W pokoju obok” przeczytacie niżej. Zwycięzca MFF w Wenecji w kinach już od 27 grudnia.
To nie pierwszy raz kiedy hiszpański reżyser sięga w swojej twórczości po literaturę. „Julieta” (2016) była filmową adaptacją opowiadań Alice Munro, laureatki literackiej Nagrody Nobla. Inspiracja do stworzenia „Drżącego ciała” (1997) wyszła od Brytyjki Ruth Rendell i jej powieści „Live Flesh” (1986). Z kolei „Skóra, w której żyję” (2011) została oparta na powieści „Tarantula” (1984) pióra Thierry’ego Jonqueta. Tym razem Almodóvar sięgnął jednak po literaturę jemu współczesną. „Pełnia miłości” została wydana w 2020 roku, dwa lata po publikacji „Przyjaciela” – książki, która zapewniła Nunez popularność.
Urodzona w 1951 roku w Nowym Jorku Sigrid Nunez jest autorką dziewięciu powieści, w tym: „Dla Rouenny” (2001), „Przyjaciela” (2018), „Pełni miłości” (2020), a ostatnio „Słabszych” (2023). Polskim wydawcą powieści Nunez jest Wydawnictwo Pauza.
Opowiadająca o stracie, przyjaźni, starzeniu się i nowojorskim środowisku literackim powieść „Przyjaciel” (2018) szybko stała się bestsellerem New York Timesa, a także zapewniła Nunez National Book Award 2018. W 2024 roku The New York Times umieścił „Przyjaciela” na liście 100 najlepszych książek XXI wieku. „Przyjaciel” zapoczątkował również romans Nunez z kinem. Powieść została przeniesiona na ekran przez reżyserów Davida Siegela i Scotta McGehee. W role główne w filmie wcielają się Naomi Watts i Bill Murray.
Wydana tuż po sukcesie „Przyjaciela” kolejna – już dziewiąta – powieść Nunez „Pełnia miłości” zdobyła uznanie krytyki i sprostała wysokim oczekiwaniom. Heller McAlpin wychwalała książkę na łamach NPR: to głęboko humanitarne przypomnienie o wielkim pocieszeniu, jakie daje zarówno towarzystwo innych ludzi, jak i literatura. Jednocześnie krytyczka literacka dostrzegła paralele między „Przyjacielem”, a „Pełnią miłości”, nazywając ją godną kontynuacją i dziełem towarzyszącym książce z 2018 roku. W recenzji dla The New York Timesa Dwight Garner pisał, że „Pełnia miłości” to książka tak dobra jak „Przyjaciel”, jeśli nie lepsza.
Kinga Dunin, pisząc na łamach Krytyki Politycznej o prozie Nunez, nazwała jej charakterystyczny sposób prowadzenia narracji „ględźbą”.
To kobiece ględzenie podniesione do rangi sztuki. Składają się na nią osobiste zwierzenia i zainteresowanie innymi ludźmi, plotki i anegdoty, wymierzanie sprawiedliwości światu i drobne perełki erudycji.
Podobnie jak Nunez w centrum akcji umieszcza bohaterki, tak Almodóvar poświęca im najwięcej czasu ekranowego i to w stronę silnych kobiecych postaci kieruje kamerę. To w Nowym Jorku – rodzinnym mieście Nunez – spotykają się przyjaciółki sprzed lat: wzięta pisarka Ingrid i Martha, reporterka wojenna, która toczy właśnie najważniejszą bitwę swojego życia. W role te wcielają się Julianne Moore i Tilda Swinton. Rozdzieliły je zawodowe i prywatne wybory, a na nowo połączy los, którego się nie wybiera. W dramatycznych okolicznościach Ingrid i Martha dostrzegą szansę, by jeszcze raz przeżyć coś wspólnie. „W pokoju obok” zapewniło Almodóvarowi – podwójnemu zdobywcy Oscara – pierwszego Złotego Lwa, główną nagrodę dla najlepszego filmu MFF w Wenecji. W 2019 roku został uhonorowany Złotym Lwem za całokształt twórczości.
W rozmowie z TIME Sigrid Nunez – będąca tuż po pokazie „W pokoju obok” – powiedziała: Czuję się teraz jak najszczęśliwsza pisarka na świecie. Te książki [„Przyjaciel” i „Pełnia miłości”] były dla mnie bardzo znaczące, a teraz mam ich dwie piękne interpretacje. Moja wizja przerodziła się w wizje innych, naprawdę utalentowanych ludzi.
Oprócz działalności powieściopisarskiej – twórczość Nunez została opublikowana w ponad trzydziestu krajach – Sigrid Nunez wykłada m.in. na uniwersytetach Columbia i Princeton, a także była pisarką rezydentką na Boston University, Smith University, Syracuse i University of California, Irvine.
Jest również członkinią Amerykańskiej Akademii Sztuki i Literatury. Pisała na łamach takich tytułów jak: „The New Yorker”, „The New York Times”, „The New York Times Book Review”, „The Wall Street Journal”, „The Paris Review” i „The New York Review of Books”.
„W pokoju obok" w kinach od 27 grudnia.