2023-05-24

„Tori i Lokita” braci Dardenne oraz dokument „Vermeer. Blisko mistrza” ze znakiem jakości Zespołu Edukatorów Filmowych

Zespół Edukatorów Filmowych (ZEF), czyli grupa ekspercka, która wyłanianie najciekawsze i najbardziej wartościowych pozycje filmowe skierowane do dzieci i młodzieży wyróżniła znakiem jakości dwa filmy z repertuaru Gutek Film. To prezentowany w Cannes, najnowszy film braci Dardenne „Tori i Lokita” (w kinach od 9 czerwca) oraz film dokumentalny „Vermeer. Blisko mistrza”.

Uzasadnienie Zespołu Edukatorów Filmowych:

„Tori i Lokita” reż. Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne. W kinach od 9 czerwca

„Tori i Lokita” to film, który na długo zapada w pamięć. Dotyka niezwykle aktualnych problemów: nierówności społecznych, wyzysku, imigracji zarobkowej, globalizacji. Zadaje trudne pytania o sens życia i istotę człowieczeństwa. Jest to wciągające, surowe i przejrzyste kino, realizm społeczny dojmujący i dający do myślenia. Film opowiada o przemocy fizycznej, psychicznej i ekonomicznej, jakiej doświadcza dwoje młodych ludzi - imigrantów z Afryki - którzy postanowili uważać się za rodzeństwo i tak siebie rzeczywiście traktują. Dardenne’owie pokazują Europę jako miejsce nieprzychylne imigrantom, wciągające ich w pułapkę życia, od którego nie można uciec. W dodatku, ciemiężycielami bohaterów okazują się być również przedstawiciele ich własnej grupy etnicznej. Mimo pesymizmu filmu, jest w nim jakiś rodzaj trudnej nadziei. Dardenne’owie wierzą w więź, łączącą naszych bohaterów, która wynikała z pragmatyzmu, a okazała się mieć siłę prawdziwej miłości.

Pełne uzasadnienie przeczytasz tutaj.

„Vermeer. Blisko mistrza” reż. Suzanne Raes. Film na pokazach specjalnych.

Film dokumentalny „Vermeer. Blisko mistrza” rejestruje genezę i etapy powstawania wystawy zebranych dzieł Johannesa Vermeera w Rijksmuseum. Towarzyszymy muzealnikom, historykom sztuki, ekspertom, kolekcjonerom, handlarzom sztuki w odkrywaniu fenomenu holenderskiego malarza, który zachwyca i intryguje nieustannie od XVII wieku. Tym samym obserwujemy nie tylko, jak wielka może być miłość do sztuki (malarstwa), ale również jak może wzbogacać życie i rozwijać ludzką wrażliwość. To bez wątpienia jedno z najważniejszych tu zagadnień edukacyjnych – ukazanie młodym ludziom dobroczynnego obcowania ze sztuką, a zarazem przypomnienie, że sztuka to emocje.

Pełne uzasadnienie przeczytasz tutaj.