2023-07-04

Nagrodzony w Cannes „Perfect Days” Wima Wendersa filmem otwarcia, a „Przejścia” Iry Sachsa – filmem zamknięcia 23. edycji MFF mBank Nowe Horyzonty

Pochwała codzienności, prostych interakcji i głębokich relacji oraz opowieść o wszechobecnym pięknie prowadzona w rytm największych przebojów. „Perfect Days” – najnowszy film Wima Wendersa, przebój festiwalu w Cannes (który przyniósł Kōji Yakusho nagrodę dla najlepszego aktora) – otworzy 23. edycję mBank Nowe Horyzonty! Filmem zamknięcia festiwalu będzie natomiast hit Sundance i Berlinale, elektryzująca mieszanka namiętnej francuskiej love story i rozgadanego amerykańskiego indie, czyli „Przejścia" Iry Sachsa. Oba filmy do polskich kin wprowadzi Gutek Film.
________________________

„Perfect Days”, reż. Wim Wenders

Nowy film twórcy „Lisbon Story" i „Nieba nad Berlinem" to medytacja nad prostotą i pięknem życia. W „Perfect Days" Wim Wenders opowiada historię japońskiego everymana, dla którego każdy dzień to seria czynności, składających się na poezję codzienności. Mieszkający we współczesnym Tokio Hirayama (w tej roli fantastyczny Kōji Yakusho, nagrodzony za swoją aktorską kreację na festiwalu w Cannes) to człowiek małomówny i zamknięty w sobie, jednak przepełniony miłością do świata i innych. Podążając za bohaterem, odkrywamy kolejne rytuały, w które angażuje się z całkowitym oddaniem. Z czasem nawet prozaiczna praca Hirayamy, porządkującego miejskie toalety (każda jest architektonicznym arcydziełem), okazuje się głębokim, oczyszczającym ceremoniałem. Ścieżką dźwiękową jego życia stają się harmonijne dźwięki tokijskiej ulicy oraz utwory w wykonaniu The Velvet Underground, Lou Reeda, Patti Smith i Niny Simone. Film Wendersa to uzdrawiające kino, zmieniające zwykłą codzienność w magię.

Film zostanie zaprezentowany w sekcji Visa Pokazy Galowe 23. edycji festiwalu mBank Nowe Horyzonty. Listę pokazów można znaleźć TUTAJ.

„Przejścia”, reż. Ira Sachs

Kosmopolityczny miłosny koktajl (wstrząśnięty, nie zmieszany), prawdziwy filmowy afrodyzjak, w którym zmieszały się biseksualna love story, namiętny francuski dyskurs miłosny i neurotyczne, rozgadane amerykańskie indie. W „Przejściach” na erotyczny podbój Paryża udaje się bowiem amerykański reżyser Ira Sachs, a w obsadzie jego filmu znaleźli się między innymi najbardziej dziś pożądana gwiazda europejskiego kina, Niemiec Franz Rogowski, powściągliwy Brytyjczyk Ben Wishaw (wielu skojarzy go z rolą Q) i doskonale znana nowohoryzontowiczom z „Życia Adeli” i „Pięciu diabłów” Adele Exarchopulos.

Jak na Paryż przystało, rewolucja zaczyna się w kawiarni, gdzie świętując zakończenie zdjęć filmowiec Tomas (Rogowski) poznaje Agathe (Exarchopulos). Bez zastanowienia rzuca się w wir nowej namiętności, podczas gdy w mieszkaniu czeka na niego lojalny, czuły mąż (Wishaw). Ira Sachs („Zostań ze mną”) jak zwykle mistrzowsko portretuje związki z ich wzlotami i upadkami, tym razem jednak eksplorując coś jeszcze: artystowskie ego. Tomas jest modelowym narcyzem, figurą jak z Fassbindera: nie wahającym się użyć podstępu, manipulacji i nawet przemocy – bez względu na to, czy znajduje się na planie filmowym czy właśnie z niego zszedł. „Przejścia” są więc i filmem o trójkącie i o miłości własnej, która choć czasem tworzy wspaniałe dzieła, w życiu niszczy każdego, kto znajdzie się w jej zasięgu.

Film zostanie zaprezentowany w sekcji Visa Pokazy Galowe 23. edycji festiwalu mBank Nowe Horyzonty. Listę pokazów można znaleźć TUTAJ.
________________________

23. edycja mBank Nowe Horyzonty odbędzie się stacjonarnie w dniach 20-30 lipca 2023 r. we Wrocławiu, a między 20 lipca a 6 sierpnia – także w wersji online.

Pełny program festiwalu można znaleźć TUTAJ.