Aktualności

forushande_1

Zdobywca Oscara, mistrzowski thriller „Klient” Asghara Farhadiego od dziś w kinach!

Od dziś w kinach „Klient”, nowy film Asghara Farhadiego, twórcy oscarowego „Rozstania”. Jeden z najwybitniejszych reżyserów światowego kina powraca z rozgrywającym się we współczesnym Teheranie thrillerem psychologicznym. „Klient” otrzymał nagrody za najlepszy scenariusz i najlepszą rolę męską w Cannes, a także drugiego w karierze Farhadiego Oscara dla Najlepszego Filmu Nieanglojęzycznego.

Krytycy nie mają wątpliwości, że „Klient” to jeden z najlepszych filmów Farhadiego – i jeden z najwybitniejszych filmów współczesnej kinematografii. Dzięki kolejnemu – po „Rozstaniu” – Oscarowi dla Najlepszego Filmu Zagranicznego reżyser dołączył do wąskiego grona najznakomitszych światowych twórców z więcej niż jedną statuetką Amerykańskiej Akademii w tej kategorii: Ingmara Bergmana, Federico Felliniego, Akira Kurosawy i Vittorio de Siki.

„Klient” od dziś w kinach.  LISTA KIN TUTAJ

Asghar Farhadi, czołowy irański reżyser, nakręcił znakomity, dający do myślenia film o przemocy, rodzącej się z pozornie szlachetnych pobudek, którymi jest wybrukowane piekło kobiet na świecie, także tu w Polsce. Nie dziwi więc, że „Klient” w naszym kraju chwyta za jaja. On je wręcz wykręca.
☛ Łukasz Knap, Wirtualna Polska   8/10

Świetne, dojrzałe kino.
☛ Janusz Wróblewski, Polityka 5/6

Takiego dręczącego napięcia nie pamiętam z najlepszych thrillerów.
☛ Paweł Mossakowski, Co Jest Grane 24   ******

To wielkie, poruszające i boleśnie palące kino.
☛ Karolina Pasternak, Newsweek

Niektórzy uważają, że nagrodzenie irańskiego „Klienta” Oscarem miało związek tylko i wyłącznie z protestem reżysera wobec dekretu Donalda Trumpa. Bzdura. On po prostu na tę statuetkę zasługiwał. Asghar Farhadi może i stosuje wciąż podobne narracyjne chwyty, ale robi to tak dobrze, że ten pozorny zarzut staje się wielką zaletą.
☛ Karol Barzowski, Onet.pl

„Klient” jest filmem znakomitym, głęboko zanurzonym w islamskiej tradycji, a jednocześnie uniwersalnym.
☛ Barbara Hollender, Rzeczpospolita

To chyba pierwszy film z Iranu, jaki opisujemy w dziejach CKM. I robimy to nie dlatego, że przed chwilą dostał Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny. Chociaż to prosty z pozoru dramat, ogląda się go jak najlepszy thriller, w którym napięcie można ciąć nożem.
CKM   4/5

Światowa kariera Asghara Farhadiego już nie dziwi. Jego filmy nie opowiadają o dalekim, egzotycznym, mistycznym Iranie. To filmy o dzisiejszym świecie. Także o nas.
☛ Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza

Nie mógł nie dostać Oscara. Precyzyjnie napisany, mistrzowsko zagrany dramat psychologiczny.
☛ Jakub Demiańczuk, Uroda Życia   5/5

Choć jest to opowieść nierozerwalna od islamskiej kultury, jest podana na tyle uniwersalnie, że poruszy chrześcijanina i ateistę. Wielka to sztuka. Stąd nie mam oporów by nazwać ten film absolutnym arcydziełem.
☛ Łukasz Adamski, wPolityce   6/6

Kino przebiegłe i piekielnie inteligentne. (…) Niesamowite jest również to, że mimo tak odległego, specyficznego i odległego kontekstu kulturowego filmy Irańczyka są tak uniwersalne.  
☛ Maciej Niedźwiedzki, Film.org.pl   10/10