Aktualności

DukeofBurgundy

Perłowa dziesiątka Scope50 – uczestnicy projektu polecają filmy z programu 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

Jak co roku, Program MFF T-Mobile Nowe Horyzonty obfituje w bezlik pereł współczesnego kina niekonwencjonalnego, sprawiając jego amatorom ogromne trudności w przesiewach i przygotowaniu osobistego, festiwalowego kalendarium. Serce krwawi przy selekcji. Zorganizowana i sprawdzona w boju grupa wsparcia, złożona z uczestników projektu Scope50, śpieszy z pomocą tym, którzy utkwili w stanie niezdecydowania. Prezentujemy listę 10. filmów, na które nasze grono wybiera się z dziką ekscytacją (bywa, że ponownie) i Wam radzimy zrobić to samo.

Scope50 to nowatorski projekt dystrybucyjny stworzony przez Gutek Film. W roku 2015 po raz pierwszy 50 miłośników kina spośród najciekawszych europejskich tytułów wybierało filmy przeznaczone do polskiej dystrybucji. Zwycięzcą projektu został film Magical Girl (reż. Carlos Vermut). Dzięki sugestii widzów do polskich kin trafił również film Party Girl (reż. Samuel Thesis, Marie Amachoukeli-Barsacq, Claire Burger).

A oto perłowa dziesiątka uczestników projektu Scope50:

1. Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu / A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence /

reż. Roy Andersson / Szwecja, Niemcy, Norwegia, Francja / 2014 / 101’

Mistrz absurdu i jego szwedzka wersja Monty Pythona pochylona nad ludzką egzystencją. Złoty Lew w Wenecji dla najlepszego filmu roku 2014 jest obietnicą intrygującego seansu. (Daria Głowacka)

2. Z tego, co było, po tym, co było / From What Is Before /

reż. Lav Diaz / Filipiny / 2014 / 338′

Bezsprzecznie jedno ze współczesnych arcydzieł gatunku slow cinema. Minimalistyczna narracja analizująca ludzką naturę oraz jej adaptację w obliczu nadciągającej apokalipsy. Serce się kraja, iż trwa jedynie 5 i pół godziny. (Kajetan Obarski)

3. Duke of Burgundy. Reguły pożądania / The Duke of Burgundy /

reż. Peter Strickland / Wielka Brytania / 2014 / 104’

Oniryczne cacko, które zachwyci nawet najbardziej wytrawnych smakoszy. Opowieść o sadomasochistycznej relacji kochanek zamieszkujących miasto kobiet, uwodzi zmysłowością, dbałością o detal i subtelnym poczuciem humoru. (Sara Nowicka)

4. Zakazany pokój / The Forbidden Room /

reż. Guy Maddin, Evan Johnson / Kanada / 2015 / 130′

Swoją nietuzinkową filmografią Maddin niepokoi, bawi i intryguje i to zarówno przy pomocy treści jak i eklektycznych form. Myśli o seansie Zakazanego pokoju towarzyszy więc swoista ekscytacja. (Kajetan Obarski)

5. Sól Ziemi / The Salt of the Earth /

reż. Wim Wenders, Juliano Ribeiro Salgado / Francja, Brazylia, Włochy / 2014 / 110’

Wim Wenders tym razem bierze się za formę filmu dokumentalnego i ponownie osiąga mistrzostwo. Niezwykle przejmujący obraz o brazylijskim fotografie Sebastiano Salgado staje się opowieścią o otaczającej nas rzeczywistości, widzianej z różnych perspektyw. Film szuka odpowiedzi na pytanie: Co to znaczy być człowiekiem we współczesnym świecie? (Piotr Ziółkowski)

6. The Lobster

reż. Yorgos Lanthimos / Irlandia, Wielka Brytania, Grecja, Francja, Holandia / 2015 / 115′

Yorgos Lanthimos kręci swoją wersję Her, choć zdecydowanie bardziej surrealistyczną. Chłodną i bezwzględną, bo pokazującą świat wypaczony przez to, że ktoś rozkazuje ludziom kochać i łączyć się w pary. Wyjątkowo mocna satyra na wiele popkulturowych schematów romantycznych. (Kasia Wolanin)

7. Love

reż. Gaspar Noé / Francja, Belgia / 2015 / 130’

Po Nieodwracalnym oraz pełnym rozmachu Enter the Void jestem bardzo ciekawa, co na temat pożądania ma do powiedzenia (i pokazania) enfant terrible francuskiego kina. Obietnice są gorące. (Daria Głowacka)

8. Tokyo Tribe

reż. Shion Sono / Japonia / 2014 / 116’

Z filmami Shion Sono jest jak z wesołą loterią w lunaparku, nigdy nie wiesz na co trafisz, ale zawsze wygrywasz. Japoński ekscentryk, bezkompromisowo i w mistrzowskim stylu splatał już ze sobą gorzką konwencję dramatu psychologicznego z krwistym horrorem spod znaku gore, komedią, płomiennym erotykiem czy absurdalnym thrillerem. Ach strach pomyśleć czym okaże się być jego Tokyo Tribe. (Kajetan Obarski)

9. Widzę, widzę / Goodmight Mommy

reż. Severin Fiala, Veronika Franz / Austria / 2014 / 99’

Mistrzowskie narastanie napięcia, od poczucia lęku i niepewności do totalnego, przerażającego chaosu, czynią ten film unikalnym połączeniem kameralnego dramatu rodzinnego i horroru. Film na długo nie pozwala o sobie zapomnieć. Zachwycająca warstwa wizualna sprawia, że na zło patrzymy tu z niekrytą przyjemnością. (Agnieszka Bartosiewicz)

10. Syn Szawła / Son of Saul /

reż. László Nemes / Węgry / 2015 / 107’

László Nemes niczym Dante w Boskiej Komedii prowadzi widza po piekle obozu koncentracyjnego, wieszając kamerę niemalże dosłownie na plecach jednego z członków Sonderkommando. Okrucieństwo i śmierć stają się więc bardzo bliskie. Film z gatunku bardzo intensywnych, przejmujących i niezwykłych. (Kasia Wolanin)