Filmy

The Pillow Book

Reżyser: Peter Greenaway
Występują: Vivian Wu, Ewan McGregor, Yoshi Oida, Ken Ogata, Hideko Yoshida
Kraj produkcji: Holandia, Wielka Brytania, Francja, Luksemburg
Rok produkcji: 1996
Data premiery: 18 października 1996
Data premiery DVD: 2 czerwca 2011
Język oryginalny: angielski, kantoński, włoski, japoński, mandaryński, francuski
Gatunek: dramat
Czas trwania: 121 min.


kup-dvd_03

Inspiracją do napisania scenariusza filmu “The Pillow Book” był dla Greenawaya pamiętnik Sei Shōnagon, japońskiej damy dworu, żyjącej na przełomie X i XI wieku. Znalazły się w nim jej obserwacje dotyczące codziennego życia, doświadczeń miłosnych, a także poezje, czy listy.

Główną bohaterką filmu jest młoda Japonka Nagiko (Vivian Wu), dla której pamiętnik Sei Shōnagon, czytany jej w dzieciństwie, staje sie głownym punktem odniesienia, podobnie jak ważny i intymny rodzinny rytuał – ojciec Nagiko w każde urodziny dziewczyny pisze pędzelkiem na jej twarzy życzenia. To sprawi, że w dorosłym życiu nakazuje ona kolejnym mężczyznom pisać na swoim ciele, poszukując w ten sposób idealnego kaligrafa, będącego zarazem doskonałym kochankiem. Ideałem okazuje się młody tłumacz Jerome (Ewan McGregor), którego kobieta początkowo uwodzi, aby dotrzeć przez niego do wydawcy książek swojego ojca, a w końcu sama się w nim zakochuje.

W filmie “The Pillow Book” Greenaway po raz kolejny próbuje odkryć i zbudować na oczach widzów nowe sposoby filmowej ekspresji. Podobnie jak w “Księgach Prospera” reżyser wybiera estetykę intermedialności, która zbliża pozycję widza filmowego do doświadczenia odbiorcy hipertekstu, tak tu wpisuje w ramy kadru dodatkowe obrazy. Czasami są one źródłem retrospekcji, czasami pokazują inną dziejącą się równolegle akcję, zawsze jednak stanowią element gry z widzem.

Autorem zdjęć do filmu jest stały współpracownik reżysera, Sacha Vierny, dzięki któremu panujący na ekranie nadmiar, zamienia się po raz kolejny w uporządkowane na wzór malarstwa kompozycje. W “The Pillow Book” inspirację estetyczną odnajdziemy nie tylko w dziełach europejskich malarzy, ale także w japońskich drzeworytach. Film Greenawaya staje się tym samym kolejnym świadectwem fascynacji człowieka Zachodu Japonią oraz kulturą Wschodu.

Ava

Jeden z najgłośniejszych i najmocniejszych debiutów francuskich ostatnich lat. Zwycięski film 4. edycji Scope100.
W kinach od 29 czerwca

Thelma

Thriller Joachima Triera („Głośniej od bomb”, „Oslo, 31 sierpnia”, „Reprise. Od początku raz jeszcze”).
W kinach od 8 czerwca

120 uderzeń serca

Grand Prix MFF w Cannes 2017. 6 Cezarów 2018, w tym dla Najlepszego Filmu.  
W kinach od 11 maja

Nigdy cię tu nie było

Jej zniknięcie. Jego obsesje. Ich zemsta. Najlepsza rola męska (Joaquin Phoenix) oraz Najlepszy scenariusz (Lynne Ramsay) MFF w Cannes.  
W kinach od 13 kwietnia

Happy End

Najnowszy film Michaela Hanekego z Isabelle Huppert, Jean-Louis Trintignantem oraz Mathieu Kassovitzem w rolach głównych.    
W kinach od 16 marca

W ułamku sekundy

Złoty Glob dla Najlepszego filmu nieanglojęzycznego 2018. Diane Kruger Najlepszą aktorką MFF w Cannes 2017.
W kinach od 23 lutego