Filmy

8 kobiet

Tytuł oryginalny: 8 femmes
Tytuł angielski/międzynarodowy: 8 Women
Reżyser: François Ozon
Występują: Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Emmanuelle Béart, Fanny Ardant, Virginie Ledoyen, Ludivine Sagnier
Kraj produkcji: Francja, Włochy
Rok produkcji: 2002
Data premiery: 18 października 2002
Data premiery DVD: 12 września 2003
Język oryginalny: francuski, angielski
Gatunek: dramat, kryminalny, musical
Czas trwania: 103 min.


8 kobiet to bijąca rekordy popularności w rodzimej Francji (w pierwszym tygodniu wyświetlania film ten obejrzało ponad milion widzów – jest to drugi wynik w historii Francji, lepszy niż ten uzyskany przez Amelię), wysmakowana stylistycznie i wizualnie komedia o kobietach, z intrygą kryminalną w tle. W rolach głównych występuje osiem najwybitniejszych aktorek francuskiego kina: mi.in. Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Emmanuelle Béart i Fanny Ardant, reprezentujących w tym filmie osiem różnych typów kobiet, osiem wymiarów kobiecości, osiem kobiecych tajemnic. Do tego, każda z gwiazd wykonuje w trakcie filmu znaną francuską piosenkę we własnej aranżacji.

Środek zimy. Domostwo na odludziu. Osiem kobiet – żona, siostra, kochanka, córki, służące – podejrzanych jest o zabójstwo pana domu. Każda ma motyw, by zabić, każda ma alibi… Każda ma sekret. Jedna jest winna. Która?

Trup mężczyzny to jednak zaledwie pretekst, by największe gwiazdy francuskiego kina ukazały w całym blasku i złożoności tajemnicę wiecznej kobiecości.

Najważniejsze w tym filmie są bowiem kobiety. François Ozon przedstawia nam osiem różnych ich typów; typów z krwi i kości. Tych osiem kobiet prowadzi pasjonującą grę, w której za każdą błyskotliwą ripostą, kąśliwą uwagą, zaskakującym zwrotem akcji kryją się zasadzki. Kobiety usiłują rozwiązać zagadkę, co jednak prowadzi do odsłonięcia zaskakujących sekretów każdej z nich i nieoczekiwanego finału. Choć to mężczyzna jest w centrum zainteresowania, kobiety całkowicie pochłonięte są sobą. Śmierć pana domu wyzwoliła w nich prawdziwe emocje, nic już nie trzeba ukrywać: złości, nienawiści, miłości, pragnień, słabości. Obnażają swoje prawdziwe oblicza. W ciągu jednej nocy dowiadują się o sobie wszystkiego.

Ukazanie różnych kobiet, od pięknej i bogatej pani domu, poprzez wścibską i uwodzicielską pokojówkę, a kończąc na złośliwej neurotycznej starej pannie, tworzy zaskakujący a zarazem nieco groteskowy efekt. Cechą wspólną wszystkich postaci jest emanujący z nich erotyzm i uwodzicielska atmosfera, jaką roztaczają na widzów i siebie nawzajem. Smaku dodaje jeszcze atmosfera izolacji, bo dom, w którym rozgrywa się akcja, odcięty został od świata przez śnieżycę. Ten nieco klaustrofobiczny charakter potęguje napięcie i wzbogaca film o dodatkowy „klasyczny” element doskonałego kryminału.

Film ma także niespodziankę – każda z kobiet śpiewa znaną francuską piosenkę, dopasowaną z mistrzowską precyzją i wielkim humorem do sytuacji. W tych momentach kobiety odsłaniają swój prywatny, wewnętrzny świat, a teksty piosenek stanowią rodzaj monologu, poruszającego i komicznego zarazem. W piosenkach tych każda z pań wyśpiewuje swoje credo.

Reżyser, igrając z konwencją filmową, łączy w przewrotny sposób elementy powieści kryminalnej w stylu Agathy Christie, z komedią, melodramatem i musicalem. Różnorodności gatunkowej towarzyszy różnorodność nastrojów. Groza przeplata się z humorem i nostalgią, a żartobliwy i lekki ton łączy się z refleksją nad miłością i związkami rodzinnymi.

Sukcesem Ozona jest także zgromadzenie pod jednym dachem największych gwiazd francuskiego kina, które nie tyle przedstawiają fikcyjne postacie, co w teatralny sposób parodiują same siebie, nawiązując zarazem do swoich ról w innych filmach. Ozon posługuje się bowiem celowo obrazami wielu znanych filmów francuskich, co tworzy z 8 kobiet swoisty metafilm o kinie francuskim.



Człowiek, który zabił Don Kichota

Po 25 latach walki z filmowymi wiatrakami „Człowiek, który  zabił Don Kichota” – zwariowana komedia, a jednocześnie legendarny projekt współtwórcy „La...
W kinach od 10 sierpnia

McQueen

Wizjoner. Buntownik. Geniusz. Aleksander McQueen. Opowieść o człowieku, który na zawsze odmienił świat mody.
W kinach od 20 lipca

Ava

Jeden z najgłośniejszych i najmocniejszych debiutów francuskich ostatnich lat. Zwycięski film 4. edycji Scope100.
W kinach od 29 czerwca

Thelma

Thriller Joachima Triera („Głośniej od bomb”, „Oslo, 31 sierpnia”, „Reprise. Od początku raz jeszcze”).
W kinach od 8 czerwca

120 uderzeń serca

Grand Prix MFF w Cannes 2017. 6 Cezarów 2018, w tym dla Najlepszego Filmu.  
W kinach od 11 maja

Nigdy cię tu nie było

Jej zniknięcie. Jego obsesje. Ich zemsta. Najlepsza rola męska (Joaquin Phoenix) oraz Najlepszy scenariusz (Lynne Ramsay) MFF w Cannes.  
W kinach od 13 kwietnia