Aktualności

DOB_still_038_Chiara D'Anna as Evelyn, Sidse Babett Knudsen as Cynthia

„Duke of Burgundy. Reguły pożądania” oraz „Zupełnie Nowy Testament” wśród pierwszych laureatów Europejskich Nagród Filmowych

Europejska Akademia Filmowa ogłosiła pierwszych laureatów tegorocznej 28. edycji Europejskich Nagród Filmowych. 7-osobowe jury w pierwszej kolejności przyznało nagrody za zdjęcia, montaż, scenografię, kostiumy, muzykę oraz dźwięk.

Wśród laureatów znalazły się 2 tytuły spośród zimowych premier Gutek Film.

Nagrodę dla Najlepszego Europejskiego Kompozytora otrzymał brytyjsko-kanadyjski duet Cat’s Eyes za ścieżkę dźwiękową do filmu „Duke of Burgundy. Reguły pożądania” Petera Stricklanda za „odważne i śmiałe podejście do ścieżki dźwiękowej do filmu, pokazujące muzyczny talent i zrozumienie współdziałania muzyki z obrazem”. Film trafi do polskich kin 4 grudnia 2015 roku. 

Nagrodę dla Najlepszego Europejskiego Scenografa otrzymała Sylvie Olivé za film „Zupełnie Nowy Testament” w reż. Jaco van Dormaela. Jury doceniło, że „scenografia wspiera opowiadaną w filmie historię w piękny, zabawny i artystyczny sposób, łącząc realizm z surrealizmem i szczyptą ironicznej fantazji”. Film w kinach od 1 stycznia 2016 roku. 

Nominacje do Europejskich Nagród Filmowych w pozostałych kategoriach (najlepszy film, komedia, reżyser, scenarzysta, aktorka oraz aktor) zostaną ogłoszone 7 listopada podczas MFF w Sewilli. Ceremonia wręczenia nagród odbędzie się 12 grudnia w Berlinie. 

OPIS FILMU
W świecie bez mężczyzn, w zamku ukrytym pośród lasów, dwie piękne, zakochane w sobie kobiety prowadzą erotyczną grę, testując granice swojego związku. Utrzymanie miłosnego napięcia wymaga od nich skrzętnego przestrzegania intymnych i coraz to bardziej ekscentrycznych rytuałów.

Subtelna, hipnotyczna, porażająca wizualnie opowieść o powiązaniach miedzy miłością i pożądaniem.

Największym plusem „Duke of Burgundy. Reguły pożądania” jest nieobecność na ekranie mężczyzn, dzięki czemu film bezproblemowo zdaje test Bechdel. W trzecim fabularnym filmie Petera Stricklanda, autora znakomitego „Berberian Sound Studio”, obserwujemy postępy perwersji: w pięknym pałacu kochanki oddają się sado-masochistycznemu teatrowi, odgrywają role, z których coraz trudniej im wyjść. Kobiecy świat nie jest jednak zredukowany do erotycznego wymiaru. Zostaje w nim jeszcze wiele miejsca na pasję, miłość i owady, bo Cynthia, grana przez znaną z serialu „Rząd” Sidse Babett Knudsen, jest entomolożką. Film Stricklanda sprawnie krąży między estetykami, nie przyklejając się do żadnej. (…) W znacznie większym stopniu niż o uległości, jest to film o odgrywaniu ról i niemożności wyjścia z nich. Na uwagę, poza świetnie poprowadzoną i zaskakująca narracją, zasługuje też niepokojąca muzyka zespołu Cat’s Eyes.
Bartosz Sadulski, onet.pl