Aktualności

LUX Official Competition_PL_17

27 października zapraszamy na debatę „Kino europejskie czasów niepokoju: filmy jako zwierciadło współczesności” w ramach Dni Nagrody LUX w kinie Muranów

Biuro Informacyjne Parlamentu Europejskiego w Polsce oraz Gutek Film zapraszają w dniach 27-29 października do warszawskiego kina Muranów na pokazy filmów nominowanych do Nagrody Filmowej Parlamentu Europejskiego LUX 2017. Każdego dnia zostanie pokazany jeden z filmów z finałowej trójki. 

Dodatkowo 27 października o godz. 19:00 odbędzie się debata na temat „Kino europejskie czasów niepokoju: filmy jako zwierciadło współczesności”. W debacie udział wezmą: 
Bogdan Wenta – poseł do Parlamentu Europejskiego, członek Komisji Kultury i Edukacji
Grażyna Torbicka – dziennikarka, dyrektor artystyczna Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi
Magda Sendecka – dziennikarka i krytyczka filmowa
Łukasz Ronduda – reżyser filmowy (m.in.: „Serce miłości”)

Prowadząca – Weronika Wawrzkowicz-Nasternak

Dyskusja będzie transmitowana na żywo w internecie:
• na profilu Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego: https://facebook.com/epwarszawa/ 
• na profilu kina Muranów : https://www.facebook.com/KinoMuranow/ 

Po debacie zapraszamy na projekcję filmu „Krew Saamów”, a po projekcji na koktajl.

Wstęp na pokazy jest bezpłatny 

Wejściówki na seanse można odbierać od 20 października w kasie kina Muranów w godz. 10:00-20:30. Liczba biletów na każdy seans jest ograniczona.

2017_lfp_days_epios-banner_pl

Opisy filmów wchodzących w skład przeglądu:

KREW SAAMÓW (Sameblod), reż. Amanda Kernell,
Szwecja, Norwegia, Dania 2016, 110 min. 

27 października (piątek), godz. 19:00 (projekcja filmu poprzedzona debatą)

Christina (wcześniej Elle-Marja) przyjeżdża w rodzinne strony na pogrzeb siostry. Smutek spowodowany stratą bliskiej osoby potęgują przykre wspomnienia z dzieciństwa. Dziewczynka wychowywana na dalekiej północy wśród Lapończyków jako nastolatka została wysłana do internatu, gdzie między innymi miała okazję nauczyć się języka szwedzkiego. Ostra dyscyplina i rygor sprawiły, że Elle Marja się zbuntowała. Podczas ucieczki do Uppsali zmieniła nie tylko swoje imię. 

Amanda Kernell, 31-letnia reżyserka, w swoim najnowszym filmie podejmuje trudny temat wykluczenia w społeczeństwie, w którym dorastamy i które kształtuje naszą przyszłość. „Krew Saamów” to również historia odwagi, jaką należy w sobie wyzwolić, aby dokonać w życiu zmian. 

120 UDERZEŃ SERCA (120 battements par minute),
reż. Robin Campillo, Francja 2017, 140 min. 

28 października (sobota), godz. 19:00

W filmie Campillo euforia spotyka się z rozpaczą, a przyspieszone bicie serca przypomina tykanie odliczającego czas zegara. Bo o wyścig z czasem tu chodzi: mamy wczesne lata 90., epidemia AIDS zbiera we Francji swoje żniwo przy cichej zgodzie rządu i koncernów farmaceutycznych. Zmowę milczenia wokół choroby akcjami, marszami, happeningami starają się przerwać aktywiści z paryskiego ACT UP. 

„120 uderzeń serca” jest pełnym pasji i furii portretem młodości spotykającej śmierć, rasowym, rozdyskutowanym kinem politycznym i poruszającą love story. To także zbiorowy portret pokolenia, chyba ostatniego, które tak namiętnie wierzyło w możliwość zmiany i w to, że politykę trzeba uprawiać na ulicach. Wyróżniony Grand Prix przez canneńskie jury (na czele którego stał Pedro Almodóvar) film Campillo jest powrotem do lat 90., reżyser sam był aktywistą ACT UP, a jego partner zmarł na AIDS. 

WESTERN, reż. Valeska Grisebach,
Niemcy, Bułgaria, Austria 2017, 119 min. 

29 października (niedziela), godz. 19:00 

Akcja „Westernu” rozgrywa się nie tylko na pograniczu bułgarsko-greckim, ale i na pograniczu dwóch obcych światów: lokalnych wieśniaków i niemieckich robotników budujących na zapadłej prowincji infrastrukturę. Pośród idyllicznych pejzaży, pod uderzającym do głów słońcem, toczy się podszyta lękiem gra o dominację. 

Współprodukowany przez Maren Ade („Toni Erdmann”) film ma charyzmatycznego bohatera, dawnego najemnego żołnierza Meinharda (naturszczyk Meinhard Neumann emanuje urokiem dawnych hollywoodzkich gwiazd) dokonującego plemiennej zdrady – wybiera bowiem towarzystwo pogardzanych miejscowych, czego nie mogą mu wybaczyć koledzy z budowy. Grisebach buduje napięcie, rozsnuwa nici kulturowych i emocjonalnych zależności, portretuje męskie rytuały, stawia pytania o tożsamość. Zgodnie z tytułem przywołuje konwencję westernu, w którym Bułgarzy są Indianami, Niemcy – kowbojami, pejzaże Południa – Dzikim Zachodem, a wąsaty Meinhard – samotnym jeźdźcem. Tak filmować mężczyzn potrafili dotąd tylko John Ford i Claire Denis.

Zapraszamy na tegoroczne Dni Nagrody LUX 27-29 października w Kinie Muranów

Nagroda Filmowa LUX została ustanowiona w 2007 roku i jest corocznie przyznawana przez Parlament Europejski. Laureata wyłaniają w głosowaniu posłowie do Parlamentu Europejskiego. Jej celem jest zwiększenie obiegu europejskich filmów w Europie i zapoczątkowanie ogólnoeuropejskiej debaty o ważnych kwestiach społecznych. Nagroda Filmowa LUX to niezwykła inicjatywa. Większość europejskich koprodukcji jest pokazywana wyłącznie w kraju, z którego pochodzą, i nieczęsto rozpowszechniana poza jego granicami, nawet w samej Unii, tymczasem Nagroda Filmowa LUX oferuje trzem europejskim filmom unikalną możliwość opatrzenia napisami w 24 językach urzędowych UE. Nagroda Filmowa LUX przyczyniła się do powstania Dni Nagrody LUX. 

Dni Nagrody LUX to jedyne w swoim rodzaju doświadczenie kulturowe przekraczające granice państw. Filmy są wyświetlane we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, a projekcje opatrzone są napisami w 24 językach UE, tak aby wszyscy obywatele mieli możliwość ich obejrzenia oraz wzięcia udziału w dyskusji nad tematami, które poruszają. 14 listopada 2017 roku jeden z trzech finałowych filmów otrzyma główną nagrodę Parlamentu Europejskiego dla najlepszego europejskiego filmu 2017 roku. 

Nagroda publiczności: Widzowie mogą także zagłosować na jeden z filmów z tegorocznej finałowej trójki za pośrednictwem strony internetowej luxprize.eu lub na stronie Luxprize na Facebooku

Więcej o nagrodzie: www.luxprize.eu